WIBRICK PÅ PLATS PÅ BARNGOLFEN

Wibrick Solutions ställer tillsammans med Uhip golf ut på Barngolfen på Hills golfklubb i Göteborg. Detta till stöd för Drottning Silvias Barnsjukhusinsamlingsstiftelse där Babsan och andra kändisar engagerar sig. Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg är Sveriges och ett av Europas största och mest kompletta barn- och ungdomssjukhus. Varje år behandlas här ca 130.000 barn och unga inom olika specialiteter. På ett år strömmar en halv miljon människor igenom sjukhuset.

För barn som ligger på sjukhus består en stor del av tiden av att vänta. Insamlingsstiftelsens uppgift är att få den tiden att gå lite snabbare och hjälpa de sjuka barnen glömma det onda – åtminstone för en liten stund. Det kan handla om att få ha en dator för att hålla kontakten med sina kompisar, delta i musikterapi, leka i Lydias trädgård eller få ta med sig hela familjen till Liseberg. Vi ger också stöd till de sjuka barnens familjer som ställs inför många utmaningar som en vistelse på sjukhuset innebär.

Insamlingsstiftelsen bildades år 2001 och verksamheten är helt beroende av insamlade pengar från organisationer, företag och privatpersoner.

WIBRICK- BRYGGAN MELLAN E-HANDEL & FYSISK BUTIK

Under modebranschens dag den 17 maj pratade Marco Wolters från GFK om den nya generationen C. The Digital Natives eller iBrainers som är uppvuxna med en telefon i handen. Den första generationen som shoppar-, kommunicerar- (sällan samtal utan via textmeddelanden) och lever större delen av livet genom telefonen tillsammans med andra iBrainers. Denna generation influeras och tar till sig information via sociala medier mer än genom någon annan informationskanal och vill även visa upp och dela sina inköp via sociala medier. Denna generation vet vad de vill ha och får sina idéer och sin konsumtionsinspiration från ”influencers” snarare än från några idoler. Med sina 8 sekunders uppmärksamhet per informationstillfälle är det viktigt att fånga deras uppmärksamhet direkt!

Wibrick Solutions AB är bryggan mellan den fysiska butiken och e-handeln. Vi ger konsumenten köpupplevelse dygnet runt och låter iBrainern fortsätta sin shoppingupplevelse via sin telefon. Wibrick underlättar delning för att visa upp sina inköp på sociala media och samlar samtidigt in värdefull information till företagen om deras köpbeteende.

Vill ni vara med att fånga upp den nya generationen och vill veta mer om wibrick är ni välkomna att kontakta någon av oss i Wibrickteamet.

VINNARE AV GOPROKAMERA PÅ SHOP 2017

På SHOP 2017 på Kistamässan 10 -11 maj var alla som registrerade sig i vår monter med i utlottningen av en GoProkamera. Den glada vinnaren blev Mattias Strandberg som jobbar som skribent på Dagensanalys.se

Mattias är utbildad psykolog har arbetat med ledarskaps- och organisationsutveckling, primärt utifrån forskning om Emotionell Intelligens (EQ). Som skribent på dagensanalys.se utforskar han och tar del av den utveckling som sker inom digital marknadsföring, och kan med sin bakgrund som psykolog lägga till den mänskliga dimensionen för att ge läsare och andra intressenter ett nytt perspektiv på såväl marknadsföring som digital utveckling. Han är även generalsekreterare för Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF), en intresseorganisation som arbetar för att skapa nätverk, vidareutveckling och utbildning inom undersökningsbranschen samt agerar för att upprätthålla hög etik och kvalitet i marknadsundersökningar.

Så här skriver Mattias om vinsten:
”Vinsten av den här kameran är mycket glädjande, och jag ser stora möjligheter att använda den såväl i mitt arbete som skribent, där jag besöker olika typer av event, som i min fritid där jag som dykare tycker om att utforska världen under vattnet.”

Textile Fashion Center kör wibrick

Väldigt spännande nyheter. Inom kort sätter Textile Fashion Center igång att testa wibricks system med platsbaserad information i och kring entrén och informationen för besökare och studenter.

Det blir en fantastiskt möjlighet för alla besökare, företag och studenter av verkligen prova denna helt nya teknik och de många möjligheterna som finns.

”Vi ser fram emot att testa denna otroligt spännande produkt och tror det kommer skapa mervärde för våra besökare till Textile Fashion Center och ser med spänning fram emot utvecklingen och tackar för samarbetet”
Frida Stålhandske, Marknadskoordinator

Läs mer om Textil Fashion Center Borås

 

WIDECO GROUP STÄRKER SIN BOLAGSSTYRELSE

Vid årsstämman den 30 mars 2017 valdes Björn Carlson till ny ordförande i Wideco Group. Samtidigt valdes Catrin Wirfalk och Niklas Ivarsson in som styrelseledamöter. De nya medlemmarna tillför viktig kompetens och erfarenhet från ledande bolag inom sina respektive områden.

Wideco Group är moderbolag till Wideco Sweden och nystartade Wibrick Solutions. Företaget, med kontor på Viared i Borås, omsätter ca 30 MSEK och har 20 anställda. Wideco har under ledning av VD Karl-Johan Wirfalk med personal framgångsrikt utvecklat sitt kunderbjudande de senaste åren. Utvecklingspotentialen är stor vilket ställer högre krav på styrning. Med de nya medlemmarnas starka erfarenhet och stora kunnande kommer styrelsearbetet att utvecklas ytterligare.

Björn Carlson
Björn Carlson tillträder som styrelseordförande i Wideco Group. Björn har lång erfarenhet från ledande befattningar inom affärsutveckling, Retail och IT. Han var VD och grundare för Unitail som efter många framgångsrika år köptes upp av ett av Skandinaviens största konsultföretag. Björn har även en bakgrund som CIO i JC:s koncernledning och dessförinnan ca 10 år internationell erfarenhet från Hewlett-Packard och Microsoft. Han arbetar nu med företagsrådgivning och har ett stort kunnande inom affärsutveckling och ledarskap.

– Jag ser fram emot att, tillsammans med övriga styrelsen och ledning, bidra till en fortsatt spännande resa med Wideco Group. Wideco har under senare år investerat stort i produktutveckling och står nu väldigt starkt rustade för framtiden. Vi har stora förväntningar på såväl befintliga som nya marknader, däribland USA som vi under 2017 hoppas få ett genomslag, säger Björn Carlson, Styrelseordförande.

Catrin Wirfalk
Catrin Wirfalk har som CEO och Koncernchef på Speed Group starkt bidragit till bolagets utveckling både gällande tillväxt och resultat. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med styrelseuppdrag inom olika branscher. Idag driver Catrin eget företag med inriktning mot styrelsearbete och affärsutveckling. Med sitt ledarskap blir Catrin en viktig kugge i utvecklingen av vår organisation.

Niklas Ivarsson
Som ansvarig för Spotify’s globala avtal med rättighetsinnehavare sedan 2007 har Niklas varit med och byggt ett internationellt miljardföretag. Niklas är i grunden maskiningenjör och kommer med sin erfarenhet inom digitala tjänster & produkter, affärsutveckling och avtalsförhandling att bidra med mycket värdefull kompetens. Niklas har idag egen verksamhet med fokus på affärsutveckling och styrelsearbete.

– Vi har under det senaste halvåret arbetat med att förstärka styrelsen och det känns mycket bra att kunna välkomna så erfarna och starka kompetenser. Vi är verkligen glada över att ha lyckats knyta Catrin, Niklas och Björn till vårt bolag, säger Karl-Johan Wirfalk, CEO.

Övriga medlemmar i Wideco Groups styrelse:

Karl-Johan Wirfalk, ledamot och ägare
Viktoria Frössling, ledamot och ägare
Kristian Wirfalk, ledamot och ägare

Presskontakt
Karl-Johan Wirfalk
+46 706 – 101820
kjw@wibrick.se

Wibrick ställer ut på SHOP TECH 10-11 maj

 

 

 

 

Wibrick ställer ut på SHOP TECH mässan i Kista.

Besök vår monter och upplev spännande lösningar och integrationer med wibrick iBeacon teknologi.

Klicka på bilden och registrera dig för biljetter!

Vi ses

/Wibrick team

MOOB ny PREMIUM PARTNER

I dagarna anslöt sig reklambyrån .MOOB i Landskrona till Wibrick som Premium partner.


Att vara Premium partner innebär att arbeta tätt tillsammans för att ge ett betydande mervärde till vårt system genom deras expertis inom området.


”Vi ser Wibrick som ett nytt och spännande verktyg, för att jobba med marknadsföring i tiden. Att driva spännande kampanjer på strategiska platser, där vi kan skapa all möjlig typ av content, säger David Elg Byråchef på MOOB”

 

.MOOB är en reklambyrå som hjälper företag att förmedla sina budskap och förtydliga visioner så att så många som möjligt får ta del av dem. 


Wibrick ser fram emot ett roligt och långsiktigt samarbete med kompetenta, nyfikna och kreativa människor som sätter kunden i fokus.


Läs mer om .MOOB

www.moob.se

Wibrick går in i partnerskap med danska MapsPeople för att ta inomhusnavigering till den svenska marknaden.

Borås, 2017-02-21

Vi är mycket glada över att kunna meddela att vi har gått in i partnerskap med det danska IT-företaget MapsPeople, som är den ledande leverantören av inomhusnavigering byggt med Google Maps. MapsPeople har ingått i ett långsiktigt partnerskap som Google Maps Premium Partner och är experter på Google Geo. MapsIndoors är flaggskeppet som ger sjukhus, flygplatser, museum, universitet och andra stora byggnader möjlighet att hjälpa besökare att navigera till olika platser inomhus.

Wibrick Solution ser en enorm potential i att kunna möta den efterfrågan av inomhusnavigering som finns. Med den plattform vi idag har i Wibrick är det ett naturligt steg för oss att ta där vi erbjuder våra kunder professionell inomhusnavigering från en världsledande leverantör.

MapsIndoors inomhusnavigering har stora fördelar eftersom det fungerar lika bra inomhus som utomhus. Du kan hemifrån få guidning hela vägen fram till en specifik avdelning på tex ett sjukhus. Vi kallar integrationen av MapsIndoors med Wibrick Solutions lösning, wibrick InMaps. Med InMaps kan vi ge användaren unika erbjudanden, information och upplevelser i en och samma app.
Wibricks huvudsakliga kundgrupp är större museum, sjukhus, shopping center, universitet och andra stora byggnader.

“MapsIndoors har utvecklats för att leverera ett fantastiskt fungerande inomhusnavigerings-system. Med WiBrick kommer framtida kunder i Sverige att få just det. En helt ny värld av möjligheter öppnas upp när Wibricks upplevelsebaserade iBeaconsystem, inomhus-positioneringssystem och inomhuskartor kombineras. Vi ser fram emot att presentera det för den svenska marknaden. Vidare har Wibrick en stor bas med potentiella kunder i Sverige och vi är övertygade om att inte bara vi kommer att kunna dra nytta av detta partnerskap, utan även våra framtida kunder” säger Christian Frederiksen, Partneransvarig på MapsPeople.

Om MapsPeople
MapsPeople är den ledande leverantören av inomhusnavigering som bygger på Google Maps. Deras huvudprodukt, MapsIndoors är en sökbar och interaktiv inomhusnavigeringsplattform som kan användas för större platser och event för att enkelt, lugnt och effektivt hitta till rätt plats. Företaget, ett traditionellt kartbolag, grundades 1897 och nu har MapsPeople vuxit till att bli en digital leverantör av nästa generations kartor i inomhusnavigeringen
För mer information besök
www.mapspeople.com

 

Nu förstärker vi utvecklingsteamet

Nu expanderar Wibrick igen och har äntligen fått förstärkning på utvecklingssidan i Anders som är enormt teknikintresserad och efter många år som elektronikreparatör på Ericsson i Borås valde att sadla om till apputvecklare.

”Jag fick tillfälle att göra min praktik under tre månader på Wibrick och jag kände mig varmt välkomnad och inkluderad redan då. Det var ett enkelt val när jag senare blev tillfrågad om att börja arbeta här!

Det är roligt att arbeta i ett företag i tillväxt där jag får chans att utveckla en spetskompetens och som nischar in sig på ny spännande teknik”

Vi hälsar Anders varmt välkommen till vårt wibrick team!

Aktivering i Stockholm använder wibrick

Vår kund, Aktivering i Stockholm, hjälper företag och organisationer i förändringsarbetet med att gå från strategi till handling.

Under hösten placerade Aktivering ut wibrick iBeacons i ett större företags nya kontorslokaler för att engagera och guida medarbetare och besökare. Via wibricks iBeacons, ger Aktivering en digital rundtur på flera språk där du som medarbetare får mer information om lokalerna, dess funktioner, tanken bakom lokalerna och utformningen. När en besökare närmar sig en plats med en wibrick hot spot, visar wibricks app på besökarens smartphone eller surfplatta den information som finns tillgänglig i form av bild, text, video eller med en speakerröst som berättar mer om platsen de är på eller vad de ser framför sig.

Aktiverings kund är mycket nöjda med lösningen och har beslutat att låta banan sitta uppe längre planerat för att fler ska få möjlighet att ta del av lösningen.